06 22 80 15 70
info@mooi-achterhoek.nl

Mooi Achterhoek kort: Doetinchem, natuurgebieden Koekendaal en Groenendaal de Zumpe.

Wandelen over de natuurgebieden Koekendaal en Groenendaal de Zumpe.<>

Afstand: 6,2 km.<>

Informatie over de route.<>
Deze wandeling start in de buurt van het voetbalstadion De Vijverberg. Je loopt al snel het “Natuurpark de Koekendaal” in en even later loop je door een mooi bosgebied. Na enige tijd wandel je langs de beek “Doetinchemse Slinge” en kom je uit bij natuurgebied Groenendaal “Zumpe”. Hier wandel je over diverse mooie paden, die in regenachtige periodes soms erg drassig kunnen zijn. Al met al een mooie afwisselende wandeling, die ook voor kinderen erg leuk is, maar deze wandeling is niet geschikt om met een kinderwagen te wandelen. Waterdicht schoeisel is aan te raden.

In de routebeschrijving worden bijzonderheden zoals, bezienswaardigheden, horeca, e.d. die zich langs de route bevinden, benoemt en daar waar mogelijk is ook een link naar de website opgenomen. Op deze wijze kun je vooraf alvast genieten van de wandeling.

Reageren.
Heb je deze wandeling gelopen? Laat ons weten wat je ervan vond, ook eventuele onvolledigheden of verbeteringen horen we graag. Dit kan via: e-mail: info@mooi-achterhoek.nl of website: www.mooi-achterhoek.nl of facebook: www.facebook.com/MooiAchterhoek. Alvast bedankt.

Parkeren.
Bij het startpunt is over her algemeen voldoende gelegenheid om te parkeren. Met uitzondering van de dagen wanneer voetbalclub De Graafschap een thuiswedstrijd moet spelen. Navigatieadres: parkeerplaats vak P2 aan de Badweg in Doetinchem.

Openbaar vervoer.
Met de trein naar Doetinchem en vanaf het station is het 1,5 km lopen naar het startpunt.

Honden.
Mogen aangelijnd mee.

Rolstoeltoegankelijkheid.
Deze wandeling is niet toegankelijk voor rolstoelgebruikers.

Horeca.
In Doetinchem zijn veel horecagelegenheden.

Reacties
Beoordeel deze route
Mooi Achterhoek - op woensdag 18 oktober 2023 Naar aanleiding van onderstaande reactie is de wandeling aangepast. Je kunt weer lekker over de "Zumpe" wandelen.
Karin - op donderdag 18 mei 2023 Deze route vandaag gelopen. Prachtige route, mooie omgeving, maar door onderhoudt in het natuurgebied de zumpe en de aanleg daar van nieuwe paden klopt de route niet meer. De paden zijn verhoogt waardoor bij drassig weer het gebied goed toegankelijk blijft. We hebben de lichtmasten van het voetbalstadion als indicator gehouden hoe we moesten lopen. Dat kwam helemaal goed.
Fred van Veluw - op dinsdag 29 november 2022 Afgelopen weekend deze mooie wandeling gelopen. Bij de Zumpe wordt gewerkt aan de paden, dus let op bij punt 5) "Pad blijven volgen tot aan de driesprong en hier rechts aanhouden." Dit gaat fout. Met hulp van Google Maps zijn we uiteindelijk bij het bordje “Welkom in de Zumpe” terecht gekomen. Ook in de Zumpe wordt aan de paden gewerkt, dus wel even goed opletten. Maar is zeker te doen en de moeite waard!
Victor Antonisse - op vrijdag 29 juli 2022 Vandaag deze fraaie, afwisselende route gelopen. Er is inderdaad wat geluid van de A18 en lokaal verkeer maar dat doet niets aan de schoonheid van de route. Genoten van de massa's bramen langs de kant van de paden. Aanrader!
Seebe Janssens - op dinsdag 25 januari 2022 Heerlijk om te lopen. Afwisselend met verrassingen. Heerlijke blubberpaden en mooie beken, moerassen en vennen. Top.
Christy en Pieter Vermeer - op vrijdag 14 mei 2021 Heel erg mooie wandeling. Gaan we zeker nog een keer doen. Delen van Zumpe deden hun naam eer aan en konden we nu niet bewandelen vanwege de hoge waterstand. Desalniettemin hebben we geweldig genoten. Het volgende is misschien een tip: In de routebeschrijving staat bij punt 2 op de eerste regel “Een paadje naar links negeren”. Als u dat doet loopt u uiteindelijk door een soort kinderboerderij. Als u daar geen interesse in heeft zou ik juist dat paadje links ingaan. Dat is namelijk erg mooi. Op de volgende splitsing even links af het veldje opgaan. Daar ziet u recht een hele hoge glijbaan. Maar links is een heel mooi vennetje. Als u met uw rug naar het vennetje staat ziet u links een eerste bankje. Daarvoor loopt een heel mooi pad. Dit pad ingaan en geheel volgen tot u bij een hekwerk van kleine boomstammetje komt. Het einde van de kinderboerderij. Op dat punt bent u weer op de route. Die vervolgt bij punt 3 van de route “Daarna het eerste pad scherp linksaf en je passeert een paaltje met een blauwe kop”.
Yolanda Alers - op vrijdag 9 april 2021 Wat wordt je blij van deze wandeling....echt geweldig mooi en zeer afwisselend. Het begint ook al zo leuk dwars door het Natuurpark Koekendaal we wisten van het bestaan niet af. Echt een schitterende omgeving...dat wisten we wel maar deze kant van de route daar hadden wij nog nooit gewandeld. Tot nu toe..... wat een eye opener. Langs de slinge naar het drassige gebied gelopen en inderdaad het was wel erg nat. Een klein stukje hebben we gewaagd maar op een gegeven moment was het helaas niet te doen. Geen probleem we hebben dus de omleidingsroute genomen. Heerlijk even gezeten op een bankje midden in het natuurgebied uitkijkend op een mooie plas. En de zon kregen we er gratis bij. Het was een zeer geslaagde wandeling en deze gaan we zeker vaker lopen...... Mooi Achterhoek weer bedankt voor het delen!
Maria - op vrijdag 5 maart 2021 vanochtend deze mooie wandeling gelopen. dit voor ons bekende gebied weer eens op een andere manier verkend de omweg was inderdaad nodig, het landschap is wel prachtig als het zo nat is ! goed te volgen met GPS
Anton en Margriet - op vrijdag 5 maart 2021 Vandaag deze wandeling gelopen met een stralende zon. Jammer dat je in een deel van Natuurpark de Koekendaal het verkeer zo erg hoort. Wanneer je langs de Doetinchemse Slinge (rode brugleuning) komt te lopen, wordt het aantrekkelijker. Helaas hebben wij het bordje 'Welkom in de Zumpe' (onder 5) niet bereikt want het was zó 'zumpig' dat we langs een weiland met hek zijn omgelopen. Een buurtbewoner heeft ons naar de bankjes, middenin het nieuwe natuurgebied met Galloway runderen, begeleid. Hier onze lunch gebruikt en toen naar het eindpunt.
Ria Kooistra - op donderdag 25 februari 2021 Mooie route maar heel jammer dat je overal verkeer hoort. Ook is de route op sommige punten lastig te volgen. Misschien een idee om deze route te markeren? Zou heel fijn zijn.
henriette salemink - op dinsdag 9 februari 2021 Als we 10 sterren hadden kunnen geven, hadden we dat gedaan. We kennen het gebied, maar hadden hier nog nooit gewandeld met sneeuw. Dus nu jullie route maar eens gelopen. GEWELDIG. we voelden ons als kinderen in een soepwinkel. Lieslaarzen hadden we niet nodig, maar we misten nu sneeuwschoenen. De route was door de vele sneeuw PITTIG, maar o zo MOOOOOOOI. Het zonnetje kwam aan het eind van de wandeling. We hebben zoals (bijna) altijd weer een TOP wandeling gehad, dankzij jullie. BEDANKT !!